czerep - 2007-12-10 16:27:22

A więc powiem krótko tak. Przez pierwsze dwa lata będziemy pisali w pascalu, ale dla tych którzy chcą pójść dalej będę przygotowywał kursy z zakresu programowania C++. Dla tych co chą programować w wielu językach będę przygotowywał kursy również z innych języków takich jak PHP,JavaScript i HTML(XHTML).

KURS NR1. C++
Pliki tworzone za pomocą edytora tekstów są nazywane plikami źródłowymi, w przypadku języka
C++ zwykle posiadają nazwy z rozszerzeniem .cpp, .cp lub .c. W tej książce wszystkie pliki
źródłowe posiadają rozszerzenie .cpp, ale sprawdź w swoim kompilatorze, jakich plików oczekuje.

Gdyby każdy program zadziałał już przy pierwszej próbie uruchomienia, wtedy pełny cykl
tworzenia wyglądałby następująco: pisanie programu, kompilowanie kodu źródłowego, łączenie
plików .obj, uruchomienie programu wykonywalnego. Niestety, prawie każdy program (nawet
najbardziej trywialny) może zawierać błędy, często nazywane „pluskwami”. Niektóre błędy
uniemożliwiają kompilację, inne uniemożliwiają łączenie, zaś jeszcze inne objawiają się dopiero
podczas działania programu.
Bez względu na rodzaj błędu, należy go poprawić – oznacza to edycję kodu źródłowego, ponowną
kompilacja i łączenie, oraz ponowne uruchomienie programu.

Wpisz swój pierwszy program bezpośrednio do edytora, dokładnie przepisując jego treść. Gdy
będziesz pewien, że został wpisany poprawnie, zapisz go do pliku, skompiluj, połącz i uruchom.
Program wypisze na ekranie słowa „Witaj Świecie”. Nie martw się na razie tym, jak działa; teraz
powinieneś jedynie poznać cykl tworzenia programu. Każdy element programu zostanie
omówiony w kilku następnych kursach.

Kod:

#include <iostream>
int main()
{
    std::cout << "Witaj Swiecie!\n";
    return 0;
}

Program należy zapisać do pliku np. hello.cpp , to wszystko w pierwszym kursie. Jeśli masz jakieś wątpliwości to napisz w poniższym poście.

Tworzenie pliku wykonywalnego za pomocą linkera
Programy C++ zwykle powstają w wyniku łączenia jednego lub więcej plików .obj z jedną lub
więcej bibliotekami. Biblioteka (ang. library) jest zbiorem połączonych plików, dostarczanym
wraz z kompilatorem. Może też zostać nabyta osobno lub stworzona i skompilowana
samodzielnie. Wszystkie kompilatory C++ są dostarczane wraz z bibliotekami użytecznych
funkcji (lub procedur) oraz klas, które można zastosować w programie. O klasach i funkcjach
porozmawiamy szczegółowo w następnych rozdziałach.
Kroki konieczne do stworzenia pliku wykonywalnego to:
1. Stworzenie pliku kodu źródłowego z rozszerzeniem .cpp.
2. Skompilowanie kodu źródłowego do pliku z rozszerzeniem .obj.
3. Połączenie pliku .obj z wymaganymi bibliotekami w celu stworzenia programu
wykonywalnego.

Większość kompilatorów potrafi połączyć (zbudować) program wykonywalny automatycznie, ale sprawdź to w
dokumentacji. Jeśli pojawią się błędy, dokładnie przejrzyj kod i sprawdź, czym różni się od kodu z
listingu. Gdy zauważysz błąd w pierwszej linii, na przykład cannot find file iostream (nie
można znaleźć pliku iostream), sprawdź w dokumentacji kompilatora, w jaki sposób należy
ustawić ścieżkę do dołączanych plików lub zmienne środowiskowe. Gdy otrzymasz błąd
informujący o braku prototypu dla main, tuż przed linią 2. dopisz linię int main();. W takim
przypadku musisz dopisać tę linię przed początkiem funkcji main w każdym programie

GotLink.pl