A więc powiem krótko tak. Przez pierwsze dwa lata będziemy pisali w pascalu, ale dla tych którzy chcą pójść dalej będę przygotowywał kursy z zakresu programowania C++. Dla tych co chą programować w wielu językach będę przygotowywał kursy również z innych języków takich jak PHP,JavaScript i HTML(XHTML).
KURS NR1. C++ Pliki tworzone za pomocą edytora tekstów są nazywane plikami źródłowymi, w przypadku języka C++ zwykle posiadają nazwy z rozszerzeniem .cpp, .cp lub .c. W tej książce wszystkie pliki źródłowe posiadają rozszerzenie .cpp, ale sprawdź w swoim kompilatorze, jakich plików oczekuje.
Gdyby każdy program zadziałał już przy pierwszej próbie uruchomienia, wtedy pełny cykl tworzenia wyglądałby następująco: pisanie programu, kompilowanie kodu źródłowego, łączenie plików .obj, uruchomienie programu wykonywalnego. Niestety, prawie każdy program (nawet najbardziej trywialny) może zawierać błędy, często nazywane „pluskwami”. Niektóre błędy uniemożliwiają kompilację, inne uniemożliwiają łączenie, zaś jeszcze inne objawiają się dopiero podczas działania programu. Bez względu na rodzaj błędu, należy go poprawić – oznacza to edycję kodu źródłowego, ponowną kompilacja i łączenie, oraz ponowne uruchomienie programu.
Wpisz swój pierwszy program bezpośrednio do edytora, dokładnie przepisując jego treść. Gdy będziesz pewien, że został wpisany poprawnie, zapisz go do pliku, skompiluj, połącz i uruchom. Program wypisze na ekranie słowa „Witaj Świecie”. Nie martw się na razie tym, jak działa; teraz powinieneś jedynie poznać cykl tworzenia programu. Każdy element programu zostanie omówiony w kilku następnych kursach.
Program należy zapisać do pliku np. hello.cpp , to wszystko w pierwszym kursie. Jeśli masz jakieś wątpliwości to napisz w poniższym poście.
Tworzenie pliku wykonywalnego za pomocą linkera Programy C++ zwykle powstają w wyniku łączenia jednego lub więcej plików .obj z jedną lub więcej bibliotekami. Biblioteka (ang. library) jest zbiorem połączonych plików, dostarczanym wraz z kompilatorem. Może też zostać nabyta osobno lub stworzona i skompilowana samodzielnie. Wszystkie kompilatory C++ są dostarczane wraz z bibliotekami użytecznych funkcji (lub procedur) oraz klas, które można zastosować w programie. O klasach i funkcjach porozmawiamy szczegółowo w następnych rozdziałach. Kroki konieczne do stworzenia pliku wykonywalnego to: 1. Stworzenie pliku kodu źródłowego z rozszerzeniem .cpp. 2. Skompilowanie kodu źródłowego do pliku z rozszerzeniem .obj. 3. Połączenie pliku .obj z wymaganymi bibliotekami w celu stworzenia programu wykonywalnego.
Większość kompilatorów potrafi połączyć (zbudować) program wykonywalny automatycznie, ale sprawdź to w dokumentacji. Jeśli pojawią się błędy, dokładnie przejrzyj kod i sprawdź, czym różni się od kodu z listingu. Gdy zauważysz błąd w pierwszej linii, na przykład cannot find file iostream (nie można znaleźć pliku iostream), sprawdź w dokumentacji kompilatora, w jaki sposób należy ustawić ścieżkę do dołączanych plików lub zmienne środowiskowe. Gdy otrzymasz błąd informujący o braku prototypu dla main, tuż przed linią 2. dopisz linię int main();. W takim przypadku musisz dopisać tę linię przed początkiem funkcji main w każdym programie
|